Een pot bestaat uit klei, maar de lege ruimte maakt de pot bruikbaar

Na de Kerstvakantie startte het nieuwe vormingsonderwijs  project Ruimte in de meest ruime zin van het woord. Dit project is de opvolger van het project Helden.Ruimte daar kun je fijn veel kanten mee op.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       In de eerste les ontdekten de kinderen met elkaar waar je allemaal aan kunt denken bij het woord Ruimte. Er blijkt een verschil te zijn tussen De ruimte en Een ruimte. Een mooie ontdekking. Ruimte kan rondom je zijn, maar ook gewoon in je hoofd.                                                                                                                              De lessen daarna gaven/geven inhoud aan de begrippen die de kinderen aangedragen hebben. De oudere kinderen mochten hun favoriete ruimte beschrijven en daar een kleine presentatie over geven. Als tegenpool dachten ze ook na over een nare plek. Waar zit het verschil in?Kun jezelf iets veranderen aan een nare plek? Bijzondere ‘heilige’ ruimtes kwamen aanbod. Voor groep 3/4 reisden we via een verhaal naar Zoutelande om daar de Willibrordusput te ontdekken. Met de oudere kinderen reisden we verder, naar Lourdes. Bijzondere pelgrimplekken voor mensen.                                                                                                                    De tijd, om door de ruimte van geschiedenis te reizen. Geschiedenis kleurt immers onze wereld van nu.  En o ja, wat is ‘nu’ eigenlijk?                                         Groep 5/6 nadacht over vervuiling in de Ruimte en  Monique Jankowski  kwam bij de groep 1/ 2, 3/ 4 en 5/6 een les geven over Doe mee, verlos de zee.  De zee en het strand, onze leefwereld, vol plastic. Hoe kunnen we helpen onze wereld schoon te houden zodat mens en dier goed leven kan.Het was een erg leuke les met veel weetjes. Maar niet alleen weetjes, want de praktijk is zeker zo belangrijk. Daarom mochten de kinderen hun skills oefenen met ‘de grijper’.  De klas lag vol rommel, maar alles werd keurig geruimd door handige kinderen die hun best deden geen rommeltje te laten liggen. Ook het plein werd schoongemaakt. Dat belooft wat voor een schone toekomst. Het project duurt nog een paar weken waarin de kinderen o.a. op een creatieve manier invulling zullen gaan geven aan het begrip Ruimte.